<img height="1" width="1" src="https://www.facebook.com/tr?id=2811311512226118&ev=PageView&noscript=1" />

Niedoczynność tarczycy

mgr Agnieszka Bernatowicz

Szukasz pomocy w
NIEDOCZYNNOŚCI TARCZYCY?

mgr Agnieszka Bernatowicz

 Dieta w niedoczynności tarczycy

 

Co to jest niedoczynność tarczycy?

 

Niedoczynność gruczołu tarczowego jest chorobą spowodowaną niedoborem hormonów tarczycy. Spowodowana może być niskimi stężeniami hormonów produkowanych przez tarczycę lub ich nieprawidłowym metabolizmem w organizmie. Problem ten występuje częściej u osób w wieku podeszłym oraz u kobiet. Tarczyca wpływa na funkcjonowanie całego organizmu. Odpowiada bowiem za metabolizm, rozwój ośrodkowego układu nerwowego, gospodarkę wodno-mineralną i czynność nerek. Ponadto wpływa na równowagę układu sercowo-naczyniowego, termoregulację, czynności rozrodcze i libido.

W leczeniu niedoczynności kluczową rolę odgrywa fakrmakoterapia polegająca na suplementacji brakujących hormonów, jednak istotną częścią postępowania terapeutycznego jest także dieta. Odpowiednia dieta pozwala zredukować ryzyko rozwoju chorób dietozależnych wynikających z zaburzeń funkcji tarczycy, a także zmniejsza nasilenie stanu zapalny. Zwiększa to efektywność stosowanej farmakoterapii oraz korzystnie oddziałuje na samopoczucie pacjenta 

Zasadniczą rolę odgrywa witamina D, selen, cynk, jod, żelazo i tyrozyna. Jednym z ważniejszych składników diety regulującym prace tarczycy jest jod. Stanowi on niezbędny składnik do produkcji hormonów tarczycy. Niedobór jodu w organizmie pogłębia również deficyt innych istotnych dla prawidłowej pracy tarczycy składników, takich jak selen, żelazo, cynk czy witamina A. Kolejnym ważnym mikroelementem jest selen, który jako składnik enzymu dejodynazy, uczestniczy w przemianie hormonów tarczycy. W przypadku jego niedoborów dochodzi do zmniejszenia wytwarzania aktywnego hormonu T3, a także może dojść do uszkodzenia tarczycy. W budowie i przemianach hormonów tarczycy ważną rolę odgrywa także cynk oraz żelazo.  Ponadto istotny jest również udział przeciwzapalnych kwasów tłuszczowych, których źródłem są orzechy, oliwa z oliwek, olej lniany, ryby czy awokado. Dodatkowo nieodłącznym elementem jest odpowiednia ilość i jakość snu oraz redukcja stresu.

 

 Dodatkowe zalecenia

 

  • Pamiętaj aby w każdym posiłku dostarczać warzywa. Są one źródłem witamin antyoksydacyjnych wpływających na redukcję stanów zapalnych.

  • Pij minimum 1,5 litra wody mineralnej dziennie. Szczególnie wody wysokozmineralizowane mogą być dobrym źródłem składników mineralnych (wapń, magnez).

  • Pamiętaj o regularnej aktywności fizycznej. Napędzisz w ten sposób nieco spowolniony przez słabą pracę tarczycy metabolizm. Wybierz taką aktywność, która sprawia Ci przyjemność i wykonuj ją minimum 30 minut, najlepiej każdego dnia.

  • Unikaj nadmiernego stresu. Staraj się go równoważyć. Znajdź najlepszy sposób na relaksację. Może to być spacer wśród zieleni, drzemka, joga czy kąpiel relaksacyjna.

  • Zadbaj o niski ładunek glikemiczny diety. Komponuj posiłki w oparciu o produkty z niskim indeksem glikemicznym.

  • Zadbaj o podaż i wchłanianie żelaza w diecie. Witamina C pomaga wchłonąć żelazo, odpowiada także za syntezę tyrozyny.

  • Rozważ suplementację witaminy D. Jej niedobór powoduje łamliwość włosów i paznokci, które są jednym z bardziej uciążliwych objawów niedoczynności tarczycy

  • Produkty bogate w goitrogeny (kapusta, brokuły, kalafior, kapusty, brukselka, rzepa) w nadmiarz mogą szkodzić osobom z niedoczynnością tarczycy jeżeli są jedzone często i na surowo, a dodatkowo jeżeli osoby te nie dostarczają odpowiedniej ilości jodu z diety. Obróbka kulinarna, szczególnie gotowanie bez przykrywania powoduje ich częściową inaktywację.

  • Soja ze względu na zawartość genisteiny i deidzeiny może zostać ograniczona w diecie osób chorych na niedoczynność tarczycy szczególnie zaraz po przyjęciu syntetycznych hormonów. Spożywanie soi przez osoby będące na diecie niskojodowej może hamować wchłanianie syntetycznych leków tarczycy, co w konsekwencji prowadzi do niedoboru hormonów tarczycy.

  • Zachowaj odstęp po przyjęciu leków. Zaleca się przyjmowanie leku rano, 0,5 – 1h przed spożyciem śniadania. Produkty bogate w witaminę C pozytywnie wpływają na wchłanianie tyroksyny. Produkty sojowe, kawa, sok grejpfrutowy i błonnik oddziałują negatywnie na ich przyswajanie, stąd warto odczekać nawet 3-4 godziny z ich spożywaniem po przyjęciu leku.

POKAŻ